Ce este uleiul de motor ?

Vezi ce este uleiul de motor, ce trebuie sa stii despre ulei si cum se face un schimb de ulei corect .

Ulei de motorUleiul de motor este un fluid care are rolul de a crea o pelicula de izolare intre diversele elemente in miscare din interiorul motorului.Din punct de vedere al compozitiei sale chimice este de tip mineral, sintetic sau semisintetitc.

Proprietatile principale ale uleiului de motor sunt:

  • compozitia chimica
  • vascozitatea in functie de temperatura
  • rezistenta la uzura

In general, informatiile specificate de producatorii de autovehicule in cartea masinii, referitoare la tipul de ulei folosit sunt:

  • Gradul de vascozitate SAE (Ex: SAE 5W30, 15W40 etc)
  • Norma producatorului de autovehicul (Ex: VW 505 00, BMW LL04 etc)

Functiile uleiului de motor.

Pentru functionarea optima a motoarelor autovehiculelor, uleiurile de motor trebuie sa indeplineasca urmatoarele functii:

  • Sa evite contactul metal-metal dintre piesele in miscare, rezultand diminuarea energiei consumate si uzura pieselor
  • Sa evacueze caldura si sa raceasca piesele in miscare ale motorului
  • Sa protejeze suprafetele interne ale motorului impotriva coroziunii produse de apa si de acizii rezultati in urma combustiei
  • Sa participe la etanseitatea motorului pentru a se asigura raportul de compresie optim

Functiile respective ale uleiurilor sunt suplimentate de o serie de caracteristici, care sunt diferentiate in functie de tipul de ulei: sintetic, semisintetic sau minerale.

mobil1Uleiurile de motor se compun din 3 elemente:

  • Uleiuri de baza, care pot fi minerale, sintetice sau o combinatie dintre cele doua;
  • Aditivi;
  • Detergentii sau agentii de dispersie.

Inlocuirea uleiului de motor se face conform instructiunilor de folosire a uleiului.
In primul rand consultam manualul autovehiculului unde trebuie sa fie specificat tipul de ulei folosit. Unii producatori auto specifica chiar si marca, altii nu. Contrar parerii generale ESTE INDICAT SA SE RESPECTE recomandarea din manualul masinii. Tot aici sau in caietul de service si intretinere ar trebui sa se afle si informatiile referitoare la in intervalul de schimb al uleiului de motor folosit.
Uleiul (lubrifiant) asigura ungerea pieselor motorului aflate in miscare. Se reduce astfel frecarea dintre aceste piese, iar caldura rezultata in urma frecarii se elimina partial si prin intermediul uleiului. Uleiul este absorbit din baia de ulei a motorului de pompa de ulei actionata de motor si trimis sub presiune in toate lagarele motorului. In circuit este montat si un filtru de ulei.
Verificarea nivelului uleiului din baia de ulei se face cu ajutorul jojei prevazuta cu doua repere: max si min, de regula ca sa ridic nivelul uleiului de la minim la maxim este necesar un litru de ulei. Nivelul uleiului se verifica obligatoriu inaintea unei calatorii lungi si cel putin lunar.
Este bine de stiut ca uleiul de motor isi pierde proprietatile prin uzura de folosire dar si prin uzura de timp. Acest lucru inseamna ca chiar daca nu am efectuat numarul de kilometri respectiv specificat in manualul de service dar am depasit intervalul de timp uleiul de motor trebuie inlocuit. La inlocuirea uleiului de motor OBLIGATORIU se inlocuieste si filtrul de ulei (nu se curata, nici nu se lasa acolo cel vechi).
elf1uleiului de motor, de regula, se efectueaza operatiile::

  • se aduce motorul la un regim termic normal (80°C temperatura uleiului);
  • se scoate busonul de umplere ulei din capacul culbutorilor;
  • se pune automobilul pe elevator, rampa (fosa);
  • sub automobil se aseaza recuperatorul de ulei ars;
  • se desurubeaza busonul de golire ulei;
  • se asteapta pana se goleste tot uleiul din carter;
  • se monteaza la loc busonul de golire;
  • se introduce uleiul in motor, prin locasul busonului capacului culbutorilor;
  • se remonteaza busonul din capacul culbutorilor, se porneste motorul si se obsearva gradul de etansare a busonului de golire.
Share

Comments

comments

Add a Comment