7 mituri despre uleiul de motor

Mituri ulei motor

Sursa foto: carfromjapan.com

 

Uleiul de motor este un lichid care trebuie schimbat periodic fie pentru ca ii scade nivelul, fie pentru ca este uzat si incarcat cu impuritati. Indiferent de motiv, acesta trebuie schimbat odata cu filtrul de ulei, pentru a proteja motorul, a-i lubrifia partile componente si a-i asigura o durata de viata mai lunga.

 

Exista 3 tipuri de uleiuri de motor: minerale, semisintetice si sintetice. La acestea, gradul de vascozitate si nivelul de aditivi difera, motiv pentru care, in functie de specificatiile fiecarui ulei, trebuie folosite in contexte diferite – diferite tipuri de autovehicule, diferite anotimpuri etc.

Pentru autoturismele personale mici si clima existenta la noi in tara, se recomanda adesea uleiuri de motor cu indicii 5w40, unde primul numar reprezinta fluiditatea la temperaturi joase, iar al doilea numar reprezinta vascozitatea la temperaturi mari, dat fiind ca acestea isi modifica vascozitatea atat in functie de temperatura de afara, cat si in functie de temperatura la care ajunge motorul atunci cand se incalzeste.

In jurul acestor contexte au fost dezvoltate in timp tot felul de mituri privind utilizarea uleiului de motor, insa, ca orice mituri, acestea nu contin adevarul.

 

Mitul 1: Nu pot schimba brandul uleiului, caci motorul este obisnuit cu o anumita marca.

Gresit. Pentru ca un motor sa functioneze corect si la randamentul corespunzator, are nevoie de anumite caracteristici ale uleiului (vascozitate, onctuozitate, rezistenta la anumite temperaturi, volum de aditivi etc), nu de un anumit nume de brand pe eticheta.

 

Mitul 2: Motorul trebuie spalat pe interior la fiecare schimbare de ulei.

Gresit. Nu este necesara spalarea pe interior la fiecare schimbare de ulei, in special in cazul folosirii unor uleiuri sintetice sau semisintetice, caci acestea contin aditivi pentru curatarea motorului. Spalarea pe interior este necesara numai in cazuri de depuneri masive.

 

Mitul 3: Schimbul de ulei trebuie facut doar in service-ul dealerului de unde a fost cumparata masina.

Pentru a nu pierde garantia, schimbul de ulei, asemeni reviziilor periodice, poate fi efectuat si in service-uri auto autorizate sau agreate de producatorul auto, nu doar in reprezentanta sau la dealer.

 

Mitul 4: Uleiul care se face negru nu este bun.

Dimpotriva, uleiul care dupa folosire nu se innegreste este un ulei de slaba calitate, care “nu isi face treaba”. Uleiurile de motor contin aditivi care ajuta la curatarea partilor interne ale motorului, motiv pentru care uleiul folosit trebuie sa contina depozite de carbon si orice alte impuritati colectate de pe motor in timpul functionarii acestuia, pentru ca diferitele particule straine sa nu dauneze motorului.

 

Mitul 5: Adaosul de aditivi in ulei creste performanta motorului.

Uleiurile de motor au un nivel suficient de aditivi adaugat de catre producatori. Aditivii suplimentari pot deregla compozitia uleiului si pot provoca o functionare incorecta a motorului. Pentru functionarea optima a motorului, schimbati uleiul la timp si folositi produse deja preparate si testate.

 

Mitul 6: Toti lubrifiantii pentru motor sunt la fel.

In mod evident, este o afirmatie gresita. Pentru a schimba uleiul de motor, tine cont de recomandarile producatorilor si de specificatiile de pe eticheta produsului privind vascozitatea si toleranta la diferite temperaturi.

Uleiurile de motor au vascozitati diferite si continut diferit de aditivi (chiar si tipuri diferite de aditivi, obtinuti prin alte moduri de prelucrare a substantelor).

 

Mitul 7: O cantitate mai mare de ulei este mai eficienta!

Fals! Supraalimentarea carterului de ulei ar duce la miscorarea timpului in care trebuie schimbat uleiul, dar va provoca si stropirea cu ulei a unor piese, supraincarcarea si gradul de uzura a acestora si, deci, defectiuni ale pieselor auto.

 

Nota! Efectueaza la timp schimbul ulei, insa tine cont de recomandarile producatorului privind cantitatea de ulei folosita si caracteristicile pe care acesta trebuie sa le aiba. Nu uita sa schimbi si filtrul de ulei odata cu lubrifiantul, pentru a evita accelerarea arderii uleiului si schimbarea prematura a acestuia.

 

Share

Comments

comments

Add a Comment